För att överhuvudtaget klara sig på marknaden gäller det att synas, något som vissa företag har stort mycket bättre koll på än andra – och som då också ofta tar en större marknadsandel och även håvar in betydligt mer pengar. Idag skriver vi vidare om detta ämne med fokus på råd och tips.
I DN kan vi läsa om hur en laserrakhyvel gör succé på Kickstarter, med över 30 miljoner kronor insamlade från över 17 000 personer. Helt enkelt en gräsrotsfinansiering som på samma gång får en hel del gratis marknadsföring via tidningar som uppmärksammar framgången. Bakom uppfinningen och projektet står svenske Morgan Gustavsson, en läkare från Göteborg som bytt bana och jobbar med laser i USA. Inte lite häftigt att lyckas med detta och det måste väl ändå sägas att det är få förunnat. Men med lite bra idéer och uppfinningsrikedom kan man klara sig långt.
Marknadsföring via sociala medier
En annan som nått enorm framgång är svensken Carl-Johan Forssén Ehrlin som nyligen släppte en god natt-bok för små barn på eget bokförlag och nått rekordhöga säljtoppar på sidor som Amazon i USA. Även om detta givetvis hör till ovanligheterna så visar det på att det ibland går att ta andra vägar än de klassiskt utstakade. Boken heter Kaninen som så gärna ville somna och utgavs redan 2011 men har inte förrän nu uppmärksammats i Storbritannien och USA, efter marknadsföring via sociala medier. Nu toppar boken som sagt försäljningslistor i de båda ovan nämnda länderna.
Men något som då aldrig går ur tiden och som fortfarande tyder på både framgång och känsla för stil är ett klassiskt visitkort. Om en googlar ”visitkort stockholm” kommer man med allra största sannolikhet hitta till JohnLook och smidigt kunna införskaffa en bunt stilrena och snygga visitkort, ideala för nätverkande och mingel.