Som marknadschef har man ett stort ansvar för sitt företag att företaget hamnar i rampljuset. Därför blir denne företagets ansikte utåt som ska försöka marknadsföra på bästa sätt. Marknadsföring kan ske på många olika sätt, såsom att man sätter upp affischer på stan till att annonsera på nätet. Oavsett hur man än gör finns det en hel del saker man bör tänka på vid en så pass stor reklamkampanj.
Det finns många olika sätt att marknadsföra företaget på och det finns därför inga sätt som är mer fel än andra att göra det på. Tvärtom är det mer rätt att försöka sticka ut åt ett annat håll än tidigare, även om gränsdragningen är hårfin såsom att det finns lagar och regler för hur man får göra sin kampanj. Det första man behöver göra vid en reklamkampanj är att bestämma sig för vad den ska handla om, hur man ska synas med den, vilka som ska vara involverade och hur mycket det får kosta. Det viktiga är att man gör det hela i många olika steg och följer anvisade mallar för hur länge man kan göra allt förarbete. Att göra en sådan här kampanj kan se ut ungefär så här:
- Reklamgruppen samlas och börjar med brainstormning, dvs. öser ut både bra och dåliga idéer.
- Idéerna samlas upp och sorteras.
- Den eller de bästa iden/idéerna skrivs ned och man börjar arbeta utifrån dessa.
- Gruppen tar reda på de marknadsföringssätt som man kommit fram till och börjar skissa på lösningar.
- En budget skapas.
- Gruppen arbetar klart och kampanjen startar.
- Kampanjen avslutas och man räknar samman hur det har gått.
Många sätt att synas på
Var ska man då marknadsföra sig idag? Många skulle nog med all enkelhet svara internet på den frågan. Förvisso är internet en viktig källa för allting idag, då miljarder människor använder internet varenda dag. Däremot är inte internet den enda marknadsföringspelaren, utan det finns många fler. TV och tidningar är ett sådant exempel på annan typ av marknadsföringsplatser, liksom att sätta upp skyltar på olika platser. Det finns mängder med skyltställ där man kan sätta upp reklam för en prisvärd peng. Därför ska man inte låsa sig kring internet och sociala medier, även om det är en bra plats för reklam idag.