Varumärket som står bakom en viss produkt eller ett företag blir allt viktigare. Men hur ska man göra för att bygga ett bra varumärke både för företaget och för sitt personliga varumärke? Det finns en hel del smarta knep man kan använda sig av för att vinna fördelar…
Att bygga sitt eget personliga varumärke online börjar bli lika viktigt för att bygga upp företagets varumärke för att vinna fördelar. För ett företag kan man idag till exempel nå fördelar med miljöcertifiering då det är en sak som många konsumenter faktiskt tittar efter när de jämför olika företag som tillhandahåller samma produkter. Men att miljöcertifiera sig själv som person är dock svårt att göra. Men det finns självklart andra saker man kan göra för att bygga upp sitt personliga varumärke. Något som till exempel tidningen Resumé tipsar om är att man generellt ska fundera över vilken kompetens man besitter och utgå från denna när man bygger sitt varumärke. Vad man också tipsar om är fem steg för att branda sitt varumärke online hos olika kanaler, detta eftersom att det är nätet som de flesta vänder sig till för information om både personer och om företag.
Fem tips som gör dig het online:
- Nätverka och skapa kontakt med andra inom samma nisch som du själv och låt era kanaler stödja varandra.
- Var aktiv i dina digitala kanaler men se till att du bara postar relevanta saker för dina följare att ha nytta av, de följer dig av en anledning och se därför till att vara relevant.
- Samla och visa upp ditt digitala avtryck genom att exempelvis länka till sidor där du omskrivs och visa hur många som följer dig online med mera.
- Engagera dina följare genom att låta dem retweeta dina poster, du retweetar deras poster och delar bara saker av intresse för din egna kanal och följare.
- Bygg relationerna varsamt och det är när dina följare börjar dela dina poster som du kan känna att du lyckats.
Bygg företagets varumärke
Det är självklart inte bara det personliga varumärket som är viktigt utan även ditt företags varumärke såklart. Något som branschtidningen Driva Eget tipsar om är att läsa boken ”Kokbok för färgstarka varumärken” vilket är en bra guide för företag som vill sticka ut från mängden och samtidigt bygga ett starkt varumärke. Vad man bland annat tipsar om i den är att tänka på företagets värden och framhäva dessa konsekvent, vilket man kan göra på en rad olika sätt. Vill man till exempel använda sociala medier för att bygga sitt varumärke ska man till exempel inte bara starta en Facebook-sida eller ett twitter-konto och bara låta det vara, utan man måste arbeta kontinuerligt med detta för att få det att fungera. Hur man gör detta är ett gott råd att läsa tidningen InternetWorlds artikel i ämnet där man hittar en rad olika handfasta smarta tips på hur man kan agera i sociala medier.