Den 30 september 2015 började Instagram-annonsering att tillåtas i Sverige. Det innebär att man som företagare och annonsör numera har möjlighet att synas med sina annonser och sitt annonsbudskap i användarnas egna flöden på Instagram. Det här är extra intressant och aktuellt idag med tanke på den framgång som många företagare haft med sin Facebook-annonsering sedan den infördes i Sverige för en tid sedan.
Skillnaden för användarna sedan annonseringen infördes är att användarnas egna flöden kommer att blandas upp med annonser. Upplägget för Instagram-annonseringen är därmed väldigt likt det upplägg som Facebook använder i sin annonsering, vilket inte är så konstigt eftersom Facebook står bakom även Instagram-annonseringen.
Kom igång med Instagram-annonsering
Instragram-annonseringen ställer väldigt stora krav på dig som annonsör eftersom du riktar din annonsering till någon som inte efterfrågat den. Det blir därmed extra viktigt för annonsören att säkerställa att man syns med sina annonser i relevanta sammanhang samt för rätt målgrupper. Att låta en av Google certifierad partner ha hand om din Instagram-annonsering kan vara ett bra alternativ om du inte har den tid eller de interna resurserna som krävs för att ta hand om annonseringen själv. Ett företag som är aktiva inom just Instagram-annonsering är Pineberry. De hjälper dig med hela annonseringsbiten, allt ifrån struktur, analys, annonsering och hantering till målspårning och rapportering.
Om du känner att du fixar det här galant själv, men behöver tillgodoräkna dig mer information, så kan det vara bra att börja med att läsa på kring grunderna för annonseringen. Ett bra ställe att börja på är hos Facebooks hjälpcenter för Instagram. Där får du även svar på en hel del av de vanligaste frågorna och funderingarna kring Instagram-annonsering. Ett annat mycket bra sätt att skapa sig grundläggande kunskaper inom Instagram-annonsering är att kika på följande video, där de går igenom grunderna kring annonseringen och vad man som annonsör bör tänka på för att lyckas: