Många människor känner nog igen sig i känslan av frustration som uppstår när man tvingas stå och köa trots att man inte har tid. Och det kan vara svårt som kund att förstå varför saker och ting ibland tar sådan lång tid. Ibland kan det bero på att det är för lite personal med tanke på antalet kunder, ibland är det kassasystemet som krånglar eller så måste kvittorullen bytas. Det finns en mängd olika saker som kan bidra till att servicen i en kassa inte håller måttet.
För att du som företagare ska undvika problem i kassaområdet så kan du läsa mer här. Att investera i ett snabbt och driftsäkert kassasystem är en jättebra lösning som både du, dina anställda och framförallt dina kunder kommer att uppskatta. Man vill ju inte att det ska bli som det blev för Systembolaget den 16/5 2012 då de drabbades av ett stort datahaveri som stoppade upp handeln i de flesta av deras butiker. DN skrev om händelsen:
”Flera hundra Systembolagsbutiker drabbades av ett datahaveri vid 16.30-tiden på onsdagen. När många köade för att göra helgens inköp tvingades ett tiotal butiker till och med att stänga. 75 procent av Systembolagets närmare 420 butiker drabbades av stora problem då kassapparaterna slogs ut mellan 16.30 och 17.00 på onsdagen. Tre butiker slogs ut helt: i Ronneby, Sigtuna och Överkalix.” Läs hela artikeln här.
Som tur var lyckades Systembolaget lösa problemet med sina kassor då det skickades ut ett mejl till alla butiker med instruktioner om hur situationen skulle hanteras. Men det utbröt ändå ett smärre kaos som bidrog till en hel del missnöjda kunder. Se därför alltid till att din utrustning fungerar som den ska och att uppdateringar som måste göras sker utanför dina ordinarie öppettider.