Fördelen med marknadsföring online

Marknadsföring kan ske på många olika sätt men ett sätt att synas för företag idag är att göra det online. Det finns både fördelar och nackdelar med detta och vidare i denna text kommer du kunna läsa om fördelarna.

När internet inte fanns fick företag och butiker marknadsföra sig genom affischer och senare annonser i tidningarna. Det nya sättet att marknadsföra sitt företag eller butik är genom att göra det på sociala medier. Genom att synas online kommer detta att göra att fler ser företaget och kan dela med sig snabbare med sina vänner. Spridningen och chansen till fler kunder är större genom att synas i sociala medier. Hur ska då företag göra föra att marknadsföra sig online?

Marknadsföring på Facebook

På Facebook kan företag lägga upp ett inlägg som berättar om vad de gör. De kan också skapa en egen sida som läsarna kan gå in på. Denna sida kan länkas av andra till varandra. Du kan också välja att spela in en reklamfilm som du lägger upp på företagets sida eller din egen sida. Reklamfilmen bör vara kort och innehålla information som är lämpligt för just Facebook. Du kan själv välja att göra videon tillgänglig för alla eller dina vänner.

Marknadsföring på Instagram & Youtube

Om du känner att Facebook inte är tillräckligt så kan du välja att lägga upp reklamfilmen på Youtube och Instagram. Vill du istället gå åt annonshållet med din reklam så kan du också skapa annonsblad i Word och sedan lägga ut det på Instagram som en bild. Fördelen med att använda dessa marknadsföringssätt mot att annonsera i tidningen är för att det är många fler som har sociala medier än vad som läser tidningen idag. Skulle företag vilja nå ut till omvärlden och expandera internationellt så kommer det att fungera med sociala medier.

Internationella tidningar publicerar inte svenska företags annonser, om de inte själva köper en annonsplats där. Det är också billigare för företagen att annonsera online eftersom de inte behöver betala för det, men det måste de om de ska ha annonser i tidningen och reklam på tv. Snapchat är också sociala medier men där är inte marknadsföringen lika effektiv eftersom inläggen oftast inte sparas mer än i några sekunder.