Fixa den bästa goodiebagen

En goodiebag är en påse fylld med små produkter som företag vill marknadsföra. Det blir allt vanligare att använda goodiebags som en del av marknadsföringen. Den bör innehålla profilprodukter, prova-på-produkter, rabatter och något lyxigt.

Att ge en goodiebag till deltagare på event är ett mycket uppskattat. Det är ett bra dragplåster för att locka besökare vid event, butiksöppningar och liknande arrangemang. Därför bör goodiebagen räknas med i företagets marknadsföringsstrategi och budget. Innehållet bör vara varierat och anpassat efter evenemanget. Här kan du läsa mer om vad den bör innehålla.

Profilprodukter

En goodiebag är ett utmärkt tillfälle att marknadsföra företaget och eventuella sponsorer. Därför är profilprodukter med loggan på ett måste i påsen. Om det är flera sponsorer kan det såklart vara flera reklamprodukter med sponsorernas namn och logga på. Många associerar profilprodukter med pennor, men idag finns det ett stort utbud av snygga profilprodukter som är perfekta att stoppa i påsen. Ju mer relevant produkten är, desto bättre eftersom det är mer sannolikt att den kommer att användas. Denna typ av produkt är perfekt för att fylla ut påsen. Det är viktigt att mottagaren känner att goodiebagen är välfylld.

Tester

Det är viktigt att ge användbara tester så att de potentiella kunderna ska få prova på produkten. Det är nödvändigt att innehållet är relevant och speglar eventets tema. Om det är en butiksöppning bör påsen innehålla tester och produkter från butikens sortiment. Om det är en boklansering bör den istället innehålla en bok och skrivrelaterade föremål. Testerna och produkterna ska vara relaterade till branschen. Ge exempelvis inte smink på en invigning av en matbutik. Med andra ord bör produkterna vara anpassade efter målgrupp och eventet. Genom att ge användbara prover får kunderna möjlighet att testa märket eller butikssortimentet vilket ökar sannolikheten till köp.

Rabatter

Att ge generösa rabatter med ett kort bäst-före-datum är ett bra sätt att konvertera besökare till kunder kort efter eventet. En unik rabattkod ger känslan av att de är utvalda och det korta datumet gör att rabatten inte hinner glömmas bort.

Något lyxigt

Sist, men inte minst, är det viktigt att ge något lyxigt. Det räcker med en produkt som är lite dyrare. Detta gör att hela goodiebagen, och således företaget, kommer att uppfattas som generöst. Detta kan exempelvis vara:

  • En smink- eller hudvårdsprodukt i full storlek
  • En bok
  • Voucher för restaurangbesök, skönhetsbehandling eller liknande